Insomnia ca rezultat a chestionarului interior existentialist e cea mai a dracu'.
Imi cazuse la lectura, [superficiala, recunosc, dar au-au ce-a duruuuut], cartea lui Jeremy Gray: ”Idei despre spatiu. Euclidian, neeuclidian si relativist”. Splendida calatorie printre stringuri, cuante, fractali, intr-o lume pe care o vom cunoaste doar prin formule intuitive sau deloc. Metoda de cercetare post-einsteiniana desfiinteaza postulatele lui Euclid, paradoxal, utilizand ca baza ceea ce avem la indemana, formulele matematicii euclidiene.
Boooooooooon, lectura faina, dar cu sincope la digestia neuronala. Ca TIPMUL nu mai este ce stiam. Din liniar devine un heliciod.
Greu de rumegat ideea ...si aici incepe insomnia. Pac si-o ratza, constat ca viata mea este o pelicula alcatuita din cliseele momentelor traite anterior. Film. Pana aici nimic nou, dar ce fac cu momentul prezent peste care de fapt suprapun un cliseu anterior amintindu-mi de el? Care este realitatea aici? In plan fizic sunt prezent la apel, in plan psihic sunt aici si “acolo”. Dar momentul prezent a si devenit trecut, deci in fiecare clipa devin un fel de hotdog cu straturi adaugate, infinite si inimaginabile. Nu ma simt de loc confortabil si incep sa regret incursiunea. Cine oi fi? Helicoidez sprinten intre trecut si viitor intr-un prezent inexistent! Colaps, clachez, sariti maaaaaaai !
Dau buzna pe site-urile lui Axlslak si Baraquel, [mama, ce polemica intre doue cerebele dotate la superlativ !] si arunc un HELP ! Se rade copios vis-a-vis de seismul meu interior si bonom mi se raspunde cu citate:
Heisenberg: "One cannot observe the electron orbits inside the atom. [...] but since it is reasonable to consider only those quantities in a theory that can be measured, it seemed natural to me to introduce them only as entities, as representatives of electron orbits, so to speak."

Einstein: "But you don't seriously believe that only observable quantities should be considered in a physical theory?"

"I thought this was the very idea that your Relativity Theory is based on?" Heisenberg asked in surprise.

"Perhaps I used this kind of reasoning," replied Einstein, "but it is nonsense nevertheless. [...] In reality the opposite is true: only the theory decides what can be observed. “
-

NEXUS, autotampirea e semn bun. Se cheama iesirea din turma. Retur la papa Einstein, restul este speculatie.
Asta si fac, cu aducere aminte a celebrului dialog imaginar dintre E si amicul Itzic, cel nedumerit de “relativitate” si “punct de referinta”. Explicatia lui Einstein: “ Sa presupunem ca tu iti bagi nasul in fundul meu. Eu am un nas in fund, dar si tu ai un nas in fund. Deci totul e relativ.Corect ? Da, dar depinde de punctul de referinta !”

Astfel am anulat unul din subiectele provocatoare de insomnie.